Fides 11/2009: Reilu kauppa

Lähetyssunnuntain lähestyessä jonkun mielestä voisi olla löydettävissä parempia kolumniaiheita kuin Reilun kaupan liike. Minun mielestäni tämä aihe sopii hyvin lähetysjuhlaan, jolloin me rukoilemme ja uhraamme kirkon maailman kansojen hyväksi tekemän evankelioimistyön puolesta. Se sopii erinomaisesti yhteen lähetystyön kanssa sen vuoksi, että Herramme Jeesuksen missio ei ollut pelkästään pelastaa ihmisten sieluja, vaan myös meidän ruumiimme, koko meidän persoonamme. Meidät on kutsuttu elämään yhteydessä Jumalan kanssa. Hän haluaa eheyttää meidän elämämme kokonaan. Meidän ihmisten on vaikea uskoa Jumalan hyvyyteen, kun vatsamme on tyhjä, kun meillä ei ole kunnollisia vaatteita ja kenkiä, eikä turvallista kotia eikä myöskään työtä, jolla voimme elättää perhettämme ja kasvattaa lapsiamme iloisiksi ihmisiksi. Paavi Benedictus XVI korosti samaa asiaa viimeisimmässä kiertokirjeessään Caritas in veritate. Kirjeessään paavi lainasi niitä sanoja, jotka paavi Paavali VI lausui vuonna 1963 pidetyssä piispainsynodissa evankeliumin julistuksesta: ”Evankelioimistyö ei voi eikä saa jättää ottamatta huomioon niitä hyvin vaikeita ja nykyään paljon pohdittua kysymyksiä, jotka käsittelevät oikeudenmukaisuutta, vapautta, kehitystä ja rauhaa. Jos näin kävisi, unohdettaisiin evankeliumin oppi rakkaudesta kärsivää ja puutteenalaista lähimmäistä kohtaan.”

Reilun kaupan ei oikeastaan pitäisi olla aivan vieras käsite meille katolilaisille Suomessa. Kävihän jo vuonna 1991 Suomessa yksi Reilun kaupan liikkeen perustajista, Jeesuksen pyhän sydämen pappien veljeskunnan jäsen, isä Frans van der Hoff SCJ. Hän tuli maahamme paavi Leo XIII:n kiertokirjeen Rerum novarum satavuotisjuhlallisuuksien yhteydessä. Kiertokirje oli historiallinen, koska se oli kirkon ensimmäinen rohkea julkinen kannanotto sen ajan sosiaalisiin ja taloudellisiin ongelmiin. Hän puhui meidän seurakunnissamme tietysti myös lempiaiheestaan.

Käyntinsä yhteydessä Reilun kaupan arkkitehti solmi myös Suomen kehitysapujärjestöjen kanssa ensimmäiset kontaktit, joista syntyi ajan mittaan Reilun kaupan järjestön suomalainen osasto. Tämä järjestö on nyt 10 vuotta vanha, mikä on erityisen kiitosrukouksen ja onnittelun arvoinen asia. Ajatellen sitä, miten vähän kaikua tämä liike on saanut kuluneitten vuosikymmenien aikana meidän hiippakunnassamme, minua hiukan hävettää. Kyllä on aina ollut yksittäisiä ihmisiä, perheitä, jotka ovat ostaneet Reilun kaupan tuotteita ja lahjoittaneet joskus reilua kahvia seurakuntansa kirkkokahvitusta varten. Ehkä meidän seurakuntiemme kasvun myötä aika on nyt otollinen reilusti tukea Reilua kauppaa ja suositella esimerkiksi seurakuntalehdessä sen tuotteitten ostoa erityisenä muotona osoittaa solidaarisuutta niille lähimmäisillemme kehitysmaissa, jotka joutuvat elämään toimeentulonormien rajalla tai tyytymään vähempään. Kehitysmaiden pienviljelijöiden perustamat Reilun kaupan osuuskunnat ovat osoittautuneet hyväksi keinoksi parantaa heidän elinolojansa ja antaa heidän perheilleen mahdollisuuden ihmisarvoisen elämään. Sitä paitsi Reilun kaupan tuotteitten ostaminen ei ole mitään laupeudentyötä, vaan kunnianosoitus niitä kohtaan, jotka haluavat omalla työllään elättää itsensä. He eivät halua elää muiden kustannuksella tai jäädä maailman tai oman kansansa talouspolitiikan virheitten uhreiksi.

Muistini virkistykseksi surffasin hiukan internetissä Reilun kaupan hakusanalla. Minut yllätti liikkeen valtava kasvu ja sen erinomainen infopaketti. Reilun kaupan järjestö (englanniksi Fairtrade) on nykyisin kasvanut niin suureksi, että se voi kilpailla vaikka niiden kansainvälisten kauppaketjujen kanssa, jotka toimivat voiton periaatteella, eivätkä ota ensi sijassa huomioon työntekijöiden ja heidän perheidensä hyvinvointia. Tällä hetkellä yli miljoona viljelijää ja tuottajaa yli 60 maassa saa tukea Reilun kaupan maailmanlaajuisesta kauppaverkostosta. Arvion mukaan tällä hetkellä yli 5 miljoonaa ihmistä hyötyy siitä. Vuonna 2008 liikevaihto oli noin 3 miljardia euroa ja olettamus on, että se joka vuosi kasvaisi 20 prosentilla. Tietysti tällä hetkellä kehitysmaat kärsivät eniten hyvinvointimaitten aiheuttamasta globaalista talouskriisistä. Tämä lienee meille yksi lisäsyy Reilun kaupan tuotteitten ostamiseen.

Sunnuntaina 20. lokakuuta on Pohjoismaiden reilun kaupan ottelu. Kilpaillaan siitä, mikä maa kerää sinä päivänä eniten osallistujia silloin järjestettäviin reilun kahvin kahvitaukoihin. Kahvi on ollut alusta asti liikkeen lippulaiva. Sen suosio on yhä kasvamassa. Tällä hetkellä yksi eurooppalainen ravintoloiden ja kahviloiden ketju palvelee Reilun kaupan kahvilla jo miljoonia asiakkaita. Tämän vuoden tavoite on välittää 18 miljoonaa kiloa kahvia. Mutta kahvi ei enää ole ainoa tuote. Nykyisin on markkinoilla jo yli tuhat artikkelia. Suomessa on niistä noin 500. Tunnetuin artikkeli meillä on tällä hetkellä Ecuadorin reilu banaani. Niitä on saatavissa kehitysmaakaupoissa, lähikaupoissa ja kauppakeskuksissa. Reilun kaupan logo on selvästi näkyvissä.

isä Frans