KOLMINAISUUDENPÄIVÄN JÄLKEINEN SUNNUNTAI
KRISTUKSEN PYHÄN RUUMIIN JA VEREN JUHLA, JUHLAPYHÄ – VUOSI C
ENSIMMÄINEN LUKUKAPPALE
(1. Moos. 14:18-20)
Hän toi leipää ja viiniä.
Luemme Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta.
Niinä päivinä Salemin kuningas Melkisedek toi leipää ja viiniä. Hän oli Korkeimman Jumalan pappi, ja hän siunasi Abramia sanoen: ”Siunatkoon Abramia Korkein Jumala, taivaan ja maan luoja. Kiitetty olkoon Korkein Jumala, joka antoi sinun lyödä vastustajasi.” Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta saaliista.
Tämä on Herran (Jumalan) sanaa.
Vuoropsalmi
(Ps. 110:1, 2, 3, 4. – 4bc)
Kertosäe:
Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta.
Herra sanoo minun herralleni: ”Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle, korokkeeksi valtaistuimesi eteen.” Kertosäe
Herra, Siionin valtias, ojentaa sinulle hallitsijan sauvan. Ulottukoon sinun mahtisi myös vihollistesi yli! Kertosäe
Nyt sinulla on valta, kansasi seuraa sinua yhtenä miehenä. Pyhillä vuorilla minä sinut synnytin, sinä synnyit kuin kaste aamuruskon helmasta. Kertosäe
Näin on Herra vannonut, eikä hän valaansa peruuta: ”Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta.” Kertosäe
TOINEN LUKUKAPPALE
(1. Kor. 11:23-26)
Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te julistatte Herran kuolemaa.
Luemme apostoli Paavalin ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille. Veljet, olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni.” Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni.” Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
Tämä on Herran (Jumalan) sanaa.
Sekvenssi (Lauda, Sion, Salvatorem)
Voidaan lukea tai laulaa sekvenssi Lauda, Sion, Salvatorem joko kokonaan tai lyhyempi muoto (Ecce panis, * * *:stä alkaen).
Kiitä, Siion, Vapahtajaasi, kiitä johtajaasi ja paimentasi virsillä ja lauluilla. Kiitä niin paljon kuin voit, sillä hän on kaikkea kiitosta suurempi, etkä voi häntä tarpeeksi kiittää. Tänään esitetään erityinen aihe kiitokseen: elävä ja eläväksi tekevä leipä. Sen hän antoi – sen tiedämme – pyhässä ehtoollispöydässä kahdelletoista veljelle. Olkoon kiitoksemme täydellinen, kaikuva ja suloinen, olkoon mielemme riemu kaunis. Juhlapäivää vietetään näet muistaen tämän aterian ensimmäistä asettamista. Tässä uuden kuninkaan ateriassa väistyy vanha pääsiäinen uuden liiton pääsiäislampaan edestä. Uusi karkottaa vanhan, totuus poistaa varjon ja valkeus yön. Sen, minkä Kristus teki ehtoollisessa, hän käski tehdä muistokseen. Pyhän opetuksen neuvomina me pyhitämme leivän ja viinin autuuden uhriksi. Kristityille annetaan oppi, että leipä muuttuu lihaksi ja viini vereksi. Mitä et käsitä, mitä et näe, sen vahvistakoon luja usko, joka ylittää luonnon järjestyksen. Eri muodoissa, jotka ovat hahmoja eivätkä itse olemusta, piilevät erinomaiset lahjat. Liha on ruokaa ja veri juomaa, mutta Kristus on kuitenkin kokonaan kummassakin muodossa. Nautittaessa häntä ei leikata, ei murreta eikä jaeta, vaan hänet otetaan vastaan kokonaan. Nauttiipa hänet yksi tai tuhannet, kaikki saavat yhden ja saman; nauttiminen ei kuluta häntä.
Hyvät nauttivat hänet ja pahatkin, mutta eri tuloksin: elämäkseen tai turmiokseen. Pahoille se on kuolemaksi, hyville elämäksi; miten erilainen vaikutus onkaan samalla nauttimisella! Älä horju, kun sakramentti murretaan, vaan muista, että murusessakin on yhtä paljon kuin kokonaisessa. Olemusta ei särjetä, vaan ainoastaan hahmo murretaan; se ei vähennä läsnä olevan asemaa eikä arvoa.
* * *
Katso enkelien leipää, joka on tullut matkamiesten ravinnoksi. Se on tosi ruokaa lapsille, jota ei saa heittää koirille. Siitä ennustettiin vertauskuvin, kun Iisak uhrattiin, pääsiäislammas teurastettiin ja isille annettiin mannaa. Hyvä paimen, tosi leipä, Jeesus, armahda sinä meitä; kaitse meitä, varjele meitä ja näytä meille hyvyytesi elävien maassa. Sinä, joka tiedät kaiken ja voit kaiken, joka meitä kuolevaisia täällä ruokit, tee meidät siellä pöytäkumppaneiksi, taivaan kansalaisten kanssaperillisiksi ja tovereiksi.
Halleluja
(Joh. 6:51)
Halleluja. Halleluja.
Minä olen elävä leipä, joka on tullut taivaasta, sanoo Herra.
Se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti.
Halleluja.
EVANKELIUMI
(Luuk. 9:11b-17)
Kaikki söivät kyllikseen.
+ Luemme pyhästä evankeliumista Luukkaan mukaan.
Siihen aikaan Jeesus puhui väkijoukolle Jumalan valtakunnasta ja paransi kaikki, jotka olivat avun tarpeessa. Kun päivä alkoi kallistua iltaan, Jeesuksen kaksitoista opetuslasta tulivat hänen luokseen ja sanoivat: ”Lähetä ihmiset pois, että he menisivät lähiseudun kyliin ja taloihin ja hankkisivat sieltä yösijan ja ruokaa. Tämä on aivan asumatonta seutua.” ”Antakaa te heille syötävää”, sanoi Jeesus. He vastasivat: ”Ei meillä ole enempää kuin viisi leipää ja kaksi kalaa – vai menemmekö ostamaan ruokaa koko tälle joukolle?” Siellä näet oli noin viisituhatta miestä. Jeesus sanoi opetuslapsille: ”Pankaa heidät istumaan aterialle viidenkymmenen hengen ryhmiin.” He tekivät niin ja järjestivät kaikki aterioimaan. Sitten Jeesus otti ne viisi leipää ja kaksi kalaa, katsoi ylös taivaaseen ja siunasi ne. Hän mursi leivät ja antoi palat opetuslapsilleen kansalle tarjottaviksi. Kaikki söivät kyllikseen, ja tähteeksi jääneitä paloja kerättiin kaksitoista korillista.
Tämä on Herran (Jumalan) sanaa.