Helluntain jälkeinen maanantai:
AUTUAS NEITSYT MARIA, KIRKON ÄITI, MUISTOPÄIVÄ

ENSIMMÄINEN LUKUKAPPALE
(1. Moos. 3:9-15, 20)
Kaiken elävän äiti.

Luemme Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta.

Kun Aadam oli syönyt siitä puusta, Herra Jumala huusi häntä ja kysyi: ”Missä sinä olet?” Mies vastasi: ”Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin.” Herra Jumala kysyi: ”Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?” Mies vastasi: ”Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin.” Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: ”Mitä oletkaan tehnyt!” Nainen vastasi: ”Käärme minut petti, ja minä söin.”

Herra Jumala sanoi käärmeelle: ”Koska tämän teit, olet kirottu. Toisin kuin muut eläimet, karja ja pedot, sinun on madeltava vatsallasi ja syötävä maan tomua niin kauan kuin elät. Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille: ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.”

Mies antoi vaimolleen nimeksi Eeva, sillä hänestä tuli kaikkien ihmisten kantaäiti.

Tämä on Herran (Jumalan) sanaa.

Tai:

ENSIMMÄINEN LUKUKAPPALE
(Ap.t. 1:12-14)
He rukoilivat lakkaamatta yhdessä Jeesuksen äidin Marian kanssa.

Luemme Apostolien teoista.

Kun Jeesus oli otettu taivaaseen, apostolit lähtivät vuorelta, jota kutsutaan Öljymäeksi ja joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan päässä. He palasivat Jerusalemiin ja menivät siellä siihen taloon, jonka yläkerrasta oli tullut heidän kokoontumispaikkansa: Pietari, Johannes ja Jaakob, Andreas, Filippus, Tuomas, Bartolomeus, Matteus ja Jaakob Alfeuksen poika, Simon Kiivailija ja Juudas Jaakobin poika. He pitivät kaikki yhtä ja rukoilivat lakkaamatta yhdessä joukkoonsa kuuluvien naisten sekä Jeesuksen äidin Marian ja Jeesuksen veljien kanssa.

Tämä on Herran (Jumalan) sanaa.

Vuoropsalmi
(Ps. 87:1-2, 3+5, 6-7. – 3)

Kertosäe:
Kunniakasta on kaikki,
mitä sinusta kerrotaan, Jumalan kaupunki!

Herra on perustanut oman kaupunkinsa pyhille vuorille.
Hän rakastaa Siionia, sen portteja,
enemmän kuin mitään muuta Jaakobin kaupunkia. Kertosäe

Kunniakasta on kaikki,
mitä sinusta kerrotaan, Jumalan kaupunki!
Ja Siionille ilmoitetaan: ”Se mies on syntynyt täällä!”
Korkein pitää Siionin lujana. Kertosäe

Herra kirjoittaa kansojen kirjaan:
”Hän on syntynyt Siionissa.”
Ja kaikki tanssivat ja laulavat:
”Sinussa ovat minun lähteeni!” Kertosäe

Halleluja

Halleluja. Halleluja.
Sinä onnellinen Neitsyt, joka synnytit Herran,
autuas kirkon äiti, sinä sytytät meissä
Poikasi Jeesuksen Kristuksen Hengen.
Halleluja.

EVANKELIUMI
(Joh. 19:25-34)
Tämä on poikasi. Tämä on äitisi.

+ Luemme pyhästä evankeliumista Johanneksen mukaan.

Siihen aikaan Jeesuksen ristin luona seisoivat hänen äitinsä ja tämän sisar sekä Maria, Klopaksen vaimo, ja Magdalan Maria. Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: ”Nainen, tämä on poikasi!” Sitten hän sanoi opetuslapselle: ”Tämä on äitisi!” Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä.

Jeesus tiesi, että kaikki oli nyt saatettu päätökseen. Jotta kirjoitus kävisi kaikessa toteen, hän sanoi: ”Minun on jano.” Siellä oli astia täynnä hapanviiniä. Sotilaat kastoivat siihen sienen ja nostivat sen iisoppiruo’on päässä Jeesuksen huulille. Jeesus joi viinin ja sanoi: ”Se on täytetty.” Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.

Silloin oli valmistuspäivä, ja alkava sapatti oli erityisen suuri juhla. Jotta ruumiit eivät jäisi sapatiksi ristille, juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulituilta lyötäisiin sääriluut poikki ja heidät otettaisiin alas. Niinpä sotilaat katkaisivat sääriluut niiltä miehiltä, jotka oli ristiinnaulittu Jeesuksen kanssa, ensin toiselta ja sitten toiselta. Jeesuksen luo tultuaan he huomasivat hänen jo kuolleen eivätkä siksi katkaisseet hänen sääriluitaan. Yksi sotilaista kuitenkin työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti heti verta ja vettä.

Tämä on Herran (Jumalan) sanaa.