Tiedote uskontojohtajien tapaamisesta 10.3.

Suomen uskontojohtajat kokoontuivat Helsingissä torstaina 10.3. Juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia edustavat uskonnollisten yhteisöjen johtajat pitävät yhteisen kokouksen kaksi kertaa vuodessa. Tällä kertaa kokousta isännöi Suomen Islam-seurakunta (suomalainen tataariyhteisö) toimitalossaan Helsingin Fredrikinkadulla. Asialistalla oli uskonnonopetuksen tulevaisuudennäkymät perusopetuksen ja keskiasteen koulutuksen piirissä. Juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia edustavat uskontojohtajat korostavat nykyisen moniarvoisen uskonnonopetusjärjestelmän etuja ja kehitysmahdollisuuksia.

Esillä oli myös tammikuussa perustetun Uskontojen yhteistyö Suomessa – USKOT-foorumin järjestäytyminen. Kuultiin raportti luterilaisen ja ortodoksisen arkkipiispan ja katolisen piispan yhteisestä vierailusta Ekumeenisessa patriarkaatissa Istanbulissa. Uskontojohtajat päättivät antaa yhteisen julkilausuman uskonnonvapaudesta vielä ennen eduskuntavaaleja.

Kokoukseen osallistuivat evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa Kari Mäkinen, ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo, katolisen kirkon piispa Teemu Sippo, juutalaisten seurakuntien keskusneuvoston puheenjohtaja Gideon Bolotowsky, Suomen Islam-seurakunnan (tataariyhteisö) puheenjohtaja Okan Daher, Suomen Islamilaisen Neuvoston puheenjohtaja Abdi-Hakim Yasin Ararse ja Suomen Ekumeenisen Neuvoston pääsihteeri Heikki Huttunen.

KATT/SEN